Jenis-jenis memanah

Assalamualaikum...
Bismillah hirrahman ar-rahim,

      Kepada siapa-siapa yang ingin mendalami ilmu memanah sama ada teori ataupun praktikal, haruslah dia mengetahui dahulu apa jenis memanah yang tedapat di dalam dunia memanah ini. Supaya kita tidak tersilap dalam menilai dan mempraktikkan ilmu yang dipelajari.

Jenis-jenis panahan yang ada ialah memanah tradisional, memanah modern dan memanah compound.

1) Memanah Tradisional : memanah ini merupakan  memanah yang telah diamalkan sejak dahulu lagi. yang mana ia digunakan sama ada untuk memburu ataupun sebagai senjata perang. Namun begitu, panahan ini telah mula meningkat ahli yang menyertai dan membidanginya sejak tahun 2007 ke negara kita malaysia. Untuk kita lebih mengenali bagaimana jenis alatannya, busurnya tidak berat dan simple sahaja serta tiada alat2 bantuan dalam mencari ketepatan ketika melakukan panahan. Alatannya merupakan alatan yang paling murah dibandingkan dengan panahan modern dan compound. contoh gambarnya seperti berikut:


2) Memanah Modern: memanah modern terbahagi kepada dua jenis iaitu, barebow dan recurve. kedua-dua alatan ini lebih kurang sama dari segi alatannya tetapi terdapat juga sedikit perbezaan alatannya. Di mana alatan-alatannya agak berat kerana busurnya memerlukan kepada beberapa kompenan2 penting bagi melakukan panahan tepat kepada sasaran. Harga barang nya agak mahal kerana pembuatannya yg agak ekslusif komponennya yang mahal. Gambarnya seperti berikut:

Barebow

Recurve


3) Memanah Compound : memanah ini juga famous dikalangan orang awam kerana sering keluar di kaca tv. Rupa alatannya seperti, terdapat roda dia bahagian atas dan bawah busur, bebannya agak berat serta harganya yang sangat luar biasa. panahan ini juga boleh digunakan untuk menangkap ikan di sungai atau laut, caranya adalah dengan busur digabungkan dengan penggulung tali joran, kemudian anak panah diikat dengan talinya. Tetapi ini berdasarkan apa yang saya lihat, saya tiadak tahu sama ada ia mempunyai busur yang khusus atau tidak. Gambarnya seperti berikut:

Compound

memanah ikan

Setakat ini saja perkongsian saya tentang jenis-jenis memanah, saya mohon maaf sekiranya terdapat kekurangan dalam penjelasan saya kepada orang yang baru ingin mendalami ilmu memanah ini. terima kasih kepada pengunjung yang sudi membaca sedikit perkongsian saya amat kekurangan ini. ilmu mesti dikongsi untuk semua..boleh lah lihat ketarang lanjut tentang jenis - jenis memanah di youtube channel saya dan jangan lupa untuk share dan subscribe:



Assalamualaikum...

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

TEORI KENAPA TIDAK BOLEH DRY FIRE