TEORI KENAPA TIDAK BOLEH DRY FIRE

TEORI KENAPA TIDAK BOLEH DRYFIRE!!!!!

Suka admin kongsikan dekat sini secara teori sains, kerana dengan teori, baru kita akan nampak kenapa ia dilarang.

pertama sekali, apa itu dryfire?
DRYFIRE ni adalah kita membuat bidikan atau kita menarik tali busur tanpa secara kosong iaitu kita tidak meletakkan anak panah pada busur ketika menarik. ok itu lah dryfire. So admin akan terangkan teori seterusnya.

Teori yang pertama : apabila kita menarik tali busur, maka ia akan menghasilkan tenaga pada tali busur itu hasil dari tarikan tali itu,

Teori yang kedua : ketika kita melepaskan tarikan tali, maka tenaga itu akan berlaku perpindahan dari tali ke anak panah sekiranya ada anak panah pada busur itu. Sekiranya tiada anak panah pada busur ketika membuat tarikan, maka tenaga itu akan dialirkan atau dipindahkan ke batang/body busur itu, hal ini menyebabkan tekanan berlaku ke atas busur itu kerana tidak boleh membebaskan tenaga itu, maka hasil akan menyebabkan keretakan atau patah. buat kali pertama mungkin ia tidak memberi kesan pada busur, sekiranya buat kali kedua dan seterusnya insyaallah ia akan terjadi sebegitu.

Teori yang ketiga : kenapa anak panah tidak terkesan ataupun patah? ketika anak panah menerima tenaga itu, ia membawa tenaga itu dengan pergerakan dan disalurkan pada tempat target(target butt).
Tetapi kenapa anak panah tidak patah atau retak apabila terkana pada targetbutt. Sebab itu target butt dibuat dengan foam(tidak keras), foam bersifat tidak keras tetapi tebal dan kuat. ketika panak panah sampai pada targetbutt  tenaga itu diserap oleh foam itu dan menghasil  kesan pada foam itu iaitu tembusan koyakan pada foam itu.

Sedikit penjelasan tentang teorinya, sekiranya ada kesilapan pada penerangan admin ni jangan lupa komen di bawah..

boleh subscribe blogspot ni sekiranya anda tidak mahu terlepas berita berita baru dari admin berkaitan memanah..


Wallah hu a'lam..

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jenis-jenis memanah